Tuhoamisen ilo



TUHOAMISEN ILO


Postauksessa kerron Tuhoa Tämä Kirja –teoksesta, suomenkielinen painos ©WSOY 2016 (alkuperäinen teos Wreck This Journal julkaistu 2007), on Keri Smithin luoma kirja joka antaa sinulle mahdollisuuden olla luova hullu ja toteuttaa niitä ideoita jolla kirjan kohtalo voi olla osin ankea.

Tämä kirja on mahdollisesti osalle teistä jo tuttu mutta halusin silti tehdä tästä oman postauksen.


Kirjassa on varoitus teksti joka menee näin: ” TÄMÄN KIRJN KANSSA VOI SYNTYÄ SOTKUA. VOIT JOUTUA MAALIIN TAI VAIKKA MINKÄLAISTEN OUTOJEN AINEIDEN SOTKEMAKSI. KASTUT. SAATETAAN PYYTÄÄ TEKEMÄÄN MIELESTÄSI KYSEENALAISIA ASIOITA. VOI OLLA, ETTÄ ITKET KIRJAN ALKUPERÄISEN TÄYDELLISEN ULKOASUN PERÄÄN. ALAT KENTIES HUOMATA LUOVAA TUHOA KAIKKIALLA. ALAT EHKÄ ELÄÄ HUIMAPÄISEMMIN.” Tämä varoitusteksti löytyy noiden väriläiskien alta.
Tosiaan aluksi tuntui kamalalta ajatukselta ruveta töhrimään puhtaan valkoisia sivuja, jotenkin se loi ristiriidan, kun aina kielletystä kirjojen sotkemisesta tuleekin sallittua. Ehkä se vain ei ole oikein sotkea kirjoja vaikka siihen on lupa vai onko vika vanhemmissa jotka ovat kasvattaneet liian hyvin jotta lapsi ei aiheuttaisi tuhoa tavaroille tai mikä pahinta kirjaston- tai koulukirjoille, josta vanhemmat olisivat muutoin joutuneet korvaus velvollisiksi. Ei, ei se voi olla siitäkään kiinni sillä minulla on eräs kirja joka oikein anoi tekemään itseensä merkintojä.


Kuten näette, oikean kirjan merkintöjen tekeminen ei tuottanut ongelmaa. Mutta nyt ajaudumme väärän kirjan pariin palataan takaisin Tuhoa Tämä Kirja –kirjan pariin.

Ensimmäiseksi kirjan tuhoamiseksi kirja tuli postittaa itselleen, ja sen vuoksi oli kannet teipattava yhteen. Tosin yksiteippaus ei riittänyt sillä kun sain kirjan kannet teipattua ensimmäisen kerran päätin testata teippauksieni kestävyyttä ja niinpä paiskasin kirjan täysiä lattiaan jolloin teippaukset kirjaimellisesti räjähtivät auki, kansien väliin jääneen ilman vuoksi. Ja ei muuta kuin uudelleen teippaamaan.
(yläpuolella olevassa kuvassa kirja toisen teippauksen jälkeen)



Kirjan takana oleviin vastaanottajan ja lähettäjän paikoille olin kirjoittanut jo nimeni ja osoitteeni valmiiksi permanenttitussilla, jotta minun nimeni ei pyyhkiytyisi pois postissa ja kirja löytäisi varma perille.



Sitten postimerkkien hankkiminen ja se tapahtui läheisellä r-kioskilla jossa myös toimii Vilppulan posti. Ja postimerkkejä liimattiinkin läjä kirjan takakanteen, jotta posti jaksaisi kuljettaa kirjan aina minun postilaatikkooni asti.






Sitten tiputin kirjan postilaatikkoon eräänä lauantaina ja jäin odottamaan, koska se olisi minun omassa postilaatikossani.



 

Seuraavana tiistaina postia tarkastaessa postilaatikostani löytyykin postittamani kirja.



Seuraavat kuvat eivät ole minkäänlaisessa aika järjestyksessä vaan olen tai siinä samassa järjestyksessä kuin sivut ovat aseteltuna kirjassa, näissä kuvissa on itse valitsemiani ja sellaisia, joiden omasta toteutukseeni olen erityisen tyytyväinen. Eräässä seuraavista kuvista on käytetty ohjeiden mukaan kirosanoja, joten olen vain noudattanut ohjeita mikäli sinun mielestäsi tuon kuvan julkaisu oli huono asia voit hypätä sen yli, ja jättää sen täysin ilman huomiotasi.


nimilehti
Nimilehdelle loin maiseman, joka loi minulle rauhallisen olon sellainen, joka voisi olla minun mielen maisemani, jossa saan ajatukset kasaan ja pystyn rauhoittumaan.



varvassivu

Varpaiden ääriviivat, joihin piirtelin kukkasia. Varpaat tekstejä kirjoitin ympärille hetken mielijohteesta ja lopputuloksesta tuli persoonallinen ja minun näköiseni viereiselle sivulle rääpystelin kukkasia, joita rääpystelin monelle viereiselle sivulle.



ohjeet

Näille ohje sivuillekin on eksynyt noita surullisen kuuluisia kukkia joita koko kirja todellisuudessa olla täynnä, mutta minusta ne ovat minun näköisiäni ja kuvaavat omalla tavallaan hullua luovuutta. Jollain tavalla hillitty ja samalla jotenkin rohkea tapa ilmaista omia tunteita.

väritä viivojen ulkopuolelta
Tämän toteutin niin kun ohjeissa sanottiin: ”ohjeet ovat tulkinnan varaisia”, ja tämä oli minun tulkintasi kyseisen sivun ohjeistukseen. Väritin kuvan niin kuin sen itse koin ohjaista ohjeistetuksi. Ja myös tämän aukeaman tyhjäksi jäävälle sivulle tuli lisättyä näitä piirroskukkasia.

minun käden jälkeni
Minun pieni käden jälkeni, johon piirsin hieman erilaisia kukkia enemmän kuin auringonkukkia tai päivänkakkaroita jotenkin erilaiset kukat joivat aukeamalle todella erilaisen ulkoasun. Itsensä ja omien näkemysten ja tulkintojen toteutus on kuitenkin tämän kirjan kanssa toimiessa kaiken a ja o.

heilauta kirjaa
Tätä kirjaa on ravisteltu ja viskottu ympäriinsä. Kovista kokemuksistaan huolimatta kirja on hyvässä kunnossa, eikä ole nostanut syytettä minua vastaan kaikista niistä heitoista ja ravisteluista huolimatta. Myös tälle aukeamalle ovat kasvaneet pienet piirros kukat eriväreissä.


rumia sanoja ja vihaa
En kommentoi tämän sivun sanoja millään tavalla sillä oletan että osaat lukea ne itsekkin. Mutta itse pidän väri sommitelmasta minkä sanat loivat. Viereisellä sivulla on auringonkukkia jotka ovat täysivastapaino sanoille ja kukat ovat jotenkin herkkiä verrattuna sanoihin.

sulje silmät

Myös tälle aukeamalle on eksynyt kukkia, joita tässä minun kirjassa on varmaan tuhansia. Pidän aukeaman ulkoasusta väritä ja kokonaisuudesta, jota oma tuhoamiseni on vain täydentänyt. Tuhoamiseni esimerkiksi tällä aukeamalla on täydentänyt kirjaa, eikä vain tuhonnut sen alkuperäistä puhdasta valkoista olemusta. 


Kirjani ei tosin ole päässyt vielä kokemaan kaikkia kauheuksia kuten suihkua joka sillä vielä on edessä, enkä ole myöskään pyykännyt yhtä sivuista jonka ohjeissa niin opastetaan. Myös äiti on ollut isoksi avuksi ja laittanut minulle valkoisia ajsioita, kuten kotona on luumunkukka kuivumassa minun kirjaani varten, ja eräänä päivänä postilaatikossani oli kirjekuori, jossa oli oli kuivatettu valkovuokko. Kirjantuhoamiseen kuten itsekin näet olen suurimmilta osin käyttänyt värikyniä, Stabilon Trio ® thick –kyniä, jotka ovat omia suosikkejani hyvien värien sekä laadukkuuden vuoksi. näitä värejä käytän myös muiden piirrosteni värittämiseen.




ole luova äläkä anna vanhojen kaavojen rajoittaa tekemistäsi liikaa

Kommentit